לחנך עם הזמן – ויחי | הרב מנחם הלפרין

כחלק מטבעו של עולם השקר הנמשך אחר החיצוניות, אנו נוטים לשפוט ולקטלג את הילד עפ”י הסתכלות חיצונית על מעשיו.

התבוננות מעמיקה יותר אל נפשו פנימה עשויה לחשוף בפנינו תמונה שונה לחלוטין. מעשה שנראה חיובי עלול לבטא מידות שליליות, והתבוננות מעמיקה במעשה שנראה כביטוי לעצלות, חוסר יראת שמים, חוצפה, או מידות רעות עשויה לגלות בפנינו עולם של כאב, תסכול, חוסר הבנה, לחץ משפחתי או חברתי, ולעיתים אף נגלה בהם נקודות זוהרות של הבלגה, רגישות לזולת, חוסן המונע שבירה, והתגברות.

מבט אחר על הילד יגרור התייחסות שונה אליו שתגרור התנהגות אחרת שלו.

כך אנו לומדים מיעקב אבינו בברכתו לבניו. הוא פונה לשמעון ולוי ואומר עליהם “ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה” יעקב אבינו לא מתייחס רק למעשה שעשו שמעון ולוי [שיש בו אולי נקודת זכות] אלא הוא בעיקר מגנה את הנקודה הפנימית – אפם ועברתם.

לכן גם אצל יהודה הוא לא מתייחס למעשה [שיש בו פגם] אלא רק לנקודה הפנימית שהתגלתה בו, כדברי ה’כלי יקר’: “יהודה אתה יודוך אחיך –  לפי שאתה יהודה הודית במעשה תמר כו'” זוהי תכונתו כנרמז בשמו.

‘יש אנשים ללא מזל’ סח לי השבוע אב לשלושה ילדים. שניים מתוך ילדי מוצלחים ומצליחים יש להם גם כיתה טובה והכל טוב להם. אבל השלישי נולד בלי מזל, אמנם יש לו כישורים חברתיים טובים מאד אבל כישוריו הלימודיים נמוכים יחסית לאחיו, הוא גם נפל בכיתה שיש בה הרבה ילדים בעיתיים ונמצא בחברה לא כ”כ טובה, נוסף לכל הוא גם ‘עצלן’ לא משקיע בלימודים לא אוהב לעזור בבית רק יושב עם ספר או מול מחשב ואפילו ליציאות שאנו עושים עם המשפחה הוא מתעצל ללכת ומעדיף להישאר בבית.

אכן אין לו מזל, עניתי לו. אך אין זה בא לידי ביטוי במה שתארת, אלא בכך שאבא שלו במקום לנסות להבין מה שקורה בנפשו פנימה, שופט אותו עפ”י חיצוניותו ורואה בו ‘עצלן’.

מתוך דבריך ניכר כי בבית הילד לא מוערך ומרגיש נחות ביחס לשני אחיו. גם בכיתה קשה לו להצליח בלימודים בגלל כישוריו הלימודיים הנמוכים ובגלל כישוריו החברתיים הטובים שמפגישים אותו עם חברה לא כ”כ טובה. סביר להניח – על יסוד כישוריו החברתיים, כי בנך היקר זריז ונמרץ, עם זאת אין שום פלא מדוע אין לו חשק להשקיע בלימודים ובקשרי המשפחה – מקומות בהם הוא זוכה להצלחה והערכה, אלא רק בקשרים החברתיים שם הוא מצליח ומוערך.

שנו את היחס אליו, תתחילו להעריך אותו בזכות מה שיש לו ולא להשוות אותו לאחים האחרים שלו ובטח לו לא לשפוט ולקטלג אותו כ’עצלן ולא יוצלח’ על פי ההתנהגות שלו שנובעת בכלל ממניעים אחרים. תאהבו, תעריכו את מה שיש בו תראו לו שכך אתם באמת חושבים ומרגישים ותובילו אותו להצלחה בכל התחומים.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.