כסף, זוגיות, ומה שביניהם | טור לחמישה עשר באב

כסף הוא נושא חשוב ומשמעותי בחיי הזוגיות והמשפחה. כאשר אנו מקבלים החלטה כספית, ההחלטה היא ערכית, בעלת סדרי עדיפויות, וממוקדת מטרה על כל הסובב סביב התא המשפחתי.

זוגות רבים נוטים להימנע ממנה, עקב הרגישות שבדבר. לצערנו, אחוז גבוה מהמתגרשים טומן בחובו את נושא הכסף. דווקא בימינו, כאשר ההכנסה הפנויה נשחקת, מעמד הביניים נאבק יום יום, עלינו להתחיל מהפכה ביתית כמעשה של אהבה ואיכפתיות להתגבר על הקשיים, ולהיכנס בעובי קורת התקציב.

ישנם דפוסי התנהגות בעייתים בכל מה שקשור לניהול הפיננסי של הבית. הרי הם לפניכן (אולי אתן מזהות אחד מהם אצלכן בבית):

1. כשאחד מבני הזוג לא לוקח חלק בתחום הכלכלי.

ישנן משפחות בהן צד אחד אינו מעורב כלל בנושא הכספי של הבית (בלא מעט פעמים זוהי האישה). המצב הזה יכול להוביל לכך כי בן הזוג ימנע מלשתף את טרדותיו עם האחר, כיוון שהוא חש כי אין לו כתף תומכת כאשר הוא נכנס, למשל, לפלונטר כלכלי בעסק.

2. פער שונה בתפישת העולם של כל אחד ואחת בנוגע להתנהלות כספית.

הוא בזבזן, היא “קמצנית”. הוא יזם בנשמתו, והיא שמרנית, ונמנעת מסיכונים. הפערים האלה עלולים להוביל לאשמות הדדיות, מריבות, כעסים ומתיחות בזוגיות ביניהם.

3. מצבי תלות ועמדות כוח

נושא כאוב מאד, אך ראוי שיונח על השולחן. כאשר ישנה תלות כלכלית מוחלטת ע”י אחד מבני הזוג, הדבר עלול להוביל למצב בו הוא בעמדת חולשה מול האחר. באם בני הזוג ייפרדו (כן, כמו שנזכר כבר לעיל, לדאבוני הרב), הצד התלותי יתקשה לחלוטין להתנהל כלכלית באופן עצמאי. הוא יימצא במצב של חוסר אונים, וייפתח תלות זוגית. לקיחת כוח כלכלי ע”י אחד מבני הזוג, גורם למצב מעוות גם אם נעשה מכוונות טובות. כאשר ישנה שליטה מוחלטת אצל האחד , הדבר עלול להגיע למצב של אלימות כלכלית מצד בן הזוג השולט אשר נמצא בעמדת כוח לעומת השני.

4. הסתרת כספים.

הדבר יכול לגרום למצב של חוסר אמון בין השניים. ביזבוז כספים או הסתרה שלהם מובילים לשבר של אמון. אין באפשרותנו לדעת אם לסמוך על הצד השני או לא.

עד כאן הבעיות, ועכשיו לפתרונות:

1. גישור על הפערים:
חשוב לעשות תיאום כלכלי עמ”נ למנוע בעיות כלכליות, חובות, ואפילו להוביל עד כדי קריסה. כאשר אין בהירות בין בני הזוג בעניין המצב הכספי, כל אחד נכנס לתיסכול משל עצמו, מקטר
על הרגלי הרכישה של האחר עד כדי עימות בין השניים על הבסיס כלכלי ערכי. אל לנו להיבהל מניגודים. הדבר מעיד כי הפכים אכן נמשכים זה לזה. הרבה זוגות מתנהלים תקציבית, על אף הפער שבין בזוג בזבזן לחסכן. כל זוג או משפחה יכולים להגיע לעמק השווה, לבחור בדרך הנכונה להצלחה בחלוקת התקציב, ולהשקיע את הכסף. קחו כל אחד מכם חלק בניהול הפיננסי. לכל אחד מאיתנו ישנה חוזקה, תכונה מיוחדת שיכולה לתרום להתנהלות פיננסית תקינה. למשל: אם בעלך טוב במספרים, תני לו לעשות את החישובים הנדרשים, לעומת זאת את אלופה בלמצוא דילים טובים לחופשה הבא שלכם? קחי זאת כמשימה עבורך. מעורבות הדדית היא המפתח להצלחה.

2. וותרו על הוכחת הצדק שלכם. נהלו את השיחה בצורת משא ומתן ידידותי שהרי המטרה המשותפת, בסופו של יום, הינה לחלוק בית משותף עם הסכמה הדדית על המסגרת
התקציבית, סדרי העדיפויות, וחלוקת “העוגה” הנכונה ביותר.

קבעו לכם פגישה של שעתיים, מתוכננת מראש לצורך שיחה בנושא. אפילו שבו לכם בנחת בבית קפה, או תתרווחו לכם על כסא נוח במרפסת או על שפת הים. אל תגלשו לנושאים אחרים. כדי שתוכלו לגבש מסרים שחשובים לנו להעביר, נעריך כיאות את החשיבות כל פרט בסדר העדיפויות שלנו, ולקבל את בני זוגנו ללא שיפוטיות ולא מתוך עמדת מגננה. גם המצב הכלכלי מוכרח להיות ברור ללא כל צל של ספק, הכינו מבעוד מועד פירוטי הוצאות, תשלומי משכנתא, הלוואות, כרטיסי אשראי וכהנה וכהנה. הדבר ישקף את היחס שבין הוצאות להכנסות, ועל הדרך, באם אנו במצב שלא לשביעות רצוננו, נוכל לפעול למצוא את הדרכים לאיזון ההוצאות.

3. יצירת תקציב משותף
אנו מדברים על החלטה לבניית תקציב שאיתו תצאו לדרך ביחד, אשר על כן ההחלטה בבסיסה הינה על ערכים. ומכאן ניתן להגיע למסקנה המתבקשת כי אין נכון ולא נכון בכלכלת משפחה
ייתכנו אי אלו וויכוחים בסעיפים שונים. על כל אחד מבני הזוג לדרג את סעיפי התקציב כראות עיניו, ואח”כ להגיע לשיחה, ובה תדונו על בניית תקציב חדש. החליטו יחד על גובה סכום הצמצום, ואז הפרידו כוחות לשעה קלה, בה אינכם פוגשים זה את זו, ומגבשים המלצה לפי סעיפי הוצאה שיגיע לסכום החיסכון הנדרש. לאחר למלוא הצמצום, הקריאו את המלצתכם זה לזו מתוך מחוייבות להקשבה לצרכים וההמלצות של כל אחד מביניכם. סיום התהליך יהיה מפתיע במיוחד. הדבר החשוב ביותר הוא שבכל התהליך עמ”נ שיצליח, היא להגדיר מטרה “מאחדת” שתרתום את שניכם למבצע החדש, וכדי שתוכלו לעמוד במשימה החשובה – עמידה בתקציב.

לאור ההצלחה בתקשורת זוגית העוסקת בכסף, יש לפעול לשימור הקיים ע”י פגישות חוזרות. תקשורת זוגית פתוחה בנושאים הכלכליים, מהווה קרקע פורייה כדי להתגבר על כל מכשול, ללבן את מה שיושב לנו על הלב. ביחד תוכלו לממש את הפוטנציאל הזוגי כלכלי, וגם להוות דוגמא חיה לצאצאיכם.

זכרו כי הכסף הינו אמצעי ולא המטרה.

מאחלת לכן זוגיות טובה לאורך שנים ארוכות.

רויטל מרקוספלד, מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה וניהול ההון האישי

לליווי אישי, סדנאות והרצאות 054-4562647

Rev7709@etrog.net.il

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.