בוגרות מעידות: “הסמינר הוא חלק מחיינו” | בוגרות סמינר חיה מושקא בראיון מיוחד

“בשיחה של רבע שעה בשיחת ההכרות עמנו ביום הפתוח, הצליח הרב נפתלי רוט מנהל סמינר חיה מושקא להעביר מסר פשוט והכרחי “, מספרת שטערנא שרמן, תלמידת שנה ב’ בסמינר.

“הרב רוט עשה לי סדר במחשבות המבולבלות ופשוט עזר לי במילים ספורות לבחור את הבחירה הכי נכונה עבורי.

הרב רוט לא נקט בשיטת השכנועים, הוא לא הבטיח הרים וגבעות וגם לא הכריח אף אחת להתרשם ולהירשם לסמינר.

הוא פשוט אמר: ‘תלמידה צריכה ללמוד במקום שלבה חפץ! באם ליבך חפץ ללמוד פה ולהיות אתנו, אנו נדאג שזה יהיה המקום הטוב ביותר בעבורך’.

וזה נגע בי. פשוט הבנתי שכאן, בסמינר חיה מושקא, הלב שלי חפץ.

ובחרתי ללמוד בסמינר המיוחד הזה, סמינר שמכיל כל אחת, סמינר שדואג לך ורק לך, בלי שיקולים ואינטרסים אחרים, רק את עומדת בראש סדר העדיפויות, והם יעשו הכל בשבילך ולמענך”.

והאמת, שמשיחות שערכנו עם מספר תלמידות הסמינר קיבלנו רושם זהה – כולן מספרות על סמינר חסידי בלי פשרות בו ההתקשרות לרבי היא מעל לכל ויחד עם זאת האווירה המשפחתית והחמימות שאין לה אח ורע, האהבה והאחווה השורה בין התלמידות וההכלה האין סופית של הצוות, מה שיוצר סמינר מיוחד במינו.

גם התלמידה עדן קרביץ משתפת אותנו:

“בשנה א’ למדתי בסמינר חב”די בארץ, ולאחר שליחות קצרה במקסיקו, אמי ביקשה שאבדוק על מסגרת לימודית לתואר ראשון. התלבטתי רבות, מכיוון שרציתי לשמור על ההרגש החסידי, במיוחד אחרי שחזרתי משליחות והייתי גדושה ומלאה בסיפורים ובחוויות שליחות והתקשרות מבית חב”ד וחששתי להכנס לשגרת לימודים אפורה ותובענית במכללה לא חב”דית ולאבד את כל ההווי החסידי והרוחני בו הייתי.

לאחר התלבטויות ומחשבות רבות, שמעתי על סמינר “חיה מושקא” בו ניתן לשלב לימודי קודש וחסידות ברמה גבוהה, יחד עם לימודים אקדמאיים במכללות בירושלים.

החלטתי להרשם, וברוך ה’ גם התקבלתי. מאז אני פה, ולא מפסיקה להודות על כך”.

שרה’לה ברטון, תלמידה נוספת אתה שוחחנו, מספרת איך הגיעה לסמינר.

“אני מגיעה ממשפחה חסידית אך לא חב”דית. מגיל צעיר מאוד הרגשתי חיבור לחב”ד ולרבי וידעתי שאני רוצה להיות חלק מזה ולפתוח בית חב”ד. היה לי ברור שאגיע לזה.

התחנכתי במוסדות ליטאיים, אבל הרגשתי שנפשי כמהה ללימוד חסידות, לאור, לאהבה, לגישה החיובית של הרבי.

בסיום לימודיי בתיכון הבנתי שכאן נקודת המפנה. אבי שראה את הרצון העז שלי להתחבר לתורת החסידות קישר אותי למרכז “אור חיה” של הגברת דניאלה גולן, וכך התוודעתי לסמינר “חיה מושקא” הפועל תחת המרכז האדיר הזה. ומאז הכל היסטוריה.

במה את מרגישה שדוקא בסמינר את באה לידי ביטוי?

עדן: אני חושבת שאחד הדברים המיוחדים בסמינר חיה מושקא זה החלק הרוחני, את פועלת מתוך תחושה אמתית של משפיעה ולא רק כמושפעת.

נכנסתי ללמוד בסמינר תקופה קצרה אחרי חזרתי משליחות, וזה התחבר יפה. נתנו לי ביטוי, שיתפתי בהמון סיפורים, הרבה השפעה ותובנות, גם במסגרת הלימודית וגם בדירות יחד עם החברות והמדריכות. את מרגישה במקום אחר, גבוה ונעלה יותר.

כמו כן, עצם ההכלה של הצוות נותן אפשרות לכל אחת לבטא את עצמה באמת.

שרהלה: מדובר על סמינר שאכפת לו באמת מכל תלמידה. הצוות מסור ואכפתי וחשוב לו להכיר כל אחת בצורה הכי עמוקה ופנימית ולאפשר לה לפרוח ולגדול במקסימום היכולת והפוטנציאל שלה, וזה בא לידי ביטוי אצל כל אחת באופן אישי ופרטני.

ואני לא מדברת רק על הטווח הקצר, ההרגשה היא שחושבים כאן גם על הטווח הארוך, מכינים אותנו באינטנסיביות לבניית בית, זוגיות, חיי שליחות, חינוך ילדים וניהול משפחה ועוד.

וזה מדהים, כי מה שאנחנו מקבלות פה בסמינר זה נכס משמעותי לכל החיים.

שטערנא: באופן אישי, למדתי בסמינר חיה מושקא דווקא על עצמי. הבנתי לראשונה בחיי שיש לי כח להשפיע, למדתי שאני יכולה.

כל הגישה שלי לחיים ולחברה נהייתה אחרת – רכה יותר, מכבדת ואוהבת.

בסמינר חיה מושקא הצלחתי לתת ביטוי למשהו פנימי שצף ממני, משהו טוב באמת.

דוגמא קטנה: אני לומדת כבר שנה שניה בסמינר ולא זכור לי פעם אחת שמישהי דיברה בצורה לא חיובית על מישהי אחרת, האווירה פה כל כך מכילה, מה שיוצר חיוביות מרגשת ולא רגילה. דבר שאני לא חושבת שקיים בשום מקום אחר.

מה בעצם יוצר את ההווי המיוחד הזה שאתן מדברות עליו?

עדן: שילוב של בנות איכותיות, מדריכות מצויינות, הנהלה וצוות לא רגיל מסוגו, ימי עיון מושקעים והתוועדויות עם משפיעים מהשורה הראשונה.

שרהלה: חושבת שזה שיש כבוד אחת לשניה, תופס חלק נכבד באווירה המיוחדת הזו. כשאת נכנסת לכיתה לאחר שבת חופשה או יום שהחסרת את יודעת ומרגישה שכולן שמחות לראות אותך, שאת חלק בלתי נפרד.

זה נוסף כמובן לקרבה שבין ההנהלה לתלמידות, מה שיוצר תחושה חמימה של בית, זה מאוד מחבר.

שטערנא: יכולות להיות הרבה סיבות לכך, אם זה השיעורים המיוחדים, החברה שמכילה אותך בכל מצב – למרות היותה מגוונת במיוחד.

תחושה שלא משנה מי ומה את, את אהובה ומקובלת. זה פשוט מוציא מכל אחת את הטוב ביותר שבה.

ובנוסף, הסמינר שוכן בבניין של מרכז “אור חיה”. אנחנו נמצאות בסביבה של אנשים טובים בפשטות, כל אחת מצוות המרכז מתעניינת בך, מסתכלת עלייך, תחושה שאת לא לבד, שאכפת ממך!

מה לדעתך מייחד את הסמינר מסמינרים אחרים?

עדן: אני מרגישה שכאן, בסמינר חיה מושקא, אני פשוט עושה את הדברים מבפנים. מהלב והנשמה. ולא בשביל לסמן וי.

השתתפות פעילה בהתוועדויות בכדי להתקשר לרבי, לימוד חסידות כדי לשנות את המהות. ואת פשוט עושה את זה מתוך רצון פנימי ואמיתי.

שרהלה: מה שמייחד את הסמינר זה שכל הדגש הוא על לימודי קודש. לימוד המקצוע הוא טפל לעיקר – התקשרות לרבי ולימוד תורת החסידות לעומק ברמה גבוהה מאוד ולהוריד את זה לחיי היומיום.

שטערנא: קודם כל התחושה המשפחתית שהיא מעל הכל.

בנוסף, ריכוז של שיעורי קודש שמוציאים אותך הביתה עם משהו, שום דבר לא נשאר באוויר, את יושבת ולומדת את הנושאים הכי עמוקים בחסידות ושום דבר לא נשאר “למעלה”, “גבוה”, הדגש הוא על להוריד את זה בפשטות לחיי היומיום, שנוכל לקנות עם זה לחם וחלב במכולת 🙂

אז לסיכום, למה דווקא סמינר חיה מושקא?

שטערנא: לטעמי אין צורך לשכנע אף אחת למה דווקא פה ולא במקום אחר.

מה שכן, אני יכולה להעיד על עצמי שההחלטה ללמוד בסמינר הזה הפכה אותי למקושרת לרבי, למחוברת לחסידות באמת, למאמינה מתוך ידיעה, לבטוחה בדרך שלי.

וגם, להיות אדם טוב יותר, מכיל ואוהב יותר. לקבל כל אחד באשר הוא, גם אם תכונות האופי שלו פחות נראות לנו טוב בעין. מתנה לכל החיים באדיבות סמינר חיה מושקא..

עדן: קודם כל כי זו מסגרת שגם ברמה הגשמית את יכולה לשלב בה עיסוקים נוספים, לימודי תואר או עבודה.

והעיקר: כי בסמינר חיה מושקא החסידות וההתקשרות לרבי מקבלת משמעות אמיתית. בתור בנות שגדלות ונושמות ‘חב”ד’ מגיל ינקות, אנחנו לא תמיד בודקות את עומק הדברים.

בסמינר חיה מושקא את מקבלת פרספקטיבה רחבה ועמקנית למה באמת עושים דברים, מה זה רבי, למה צריך חסידות, מה הטעם של כל דבר, קיום הבורא ועוד נושאים רבים שבתור תלמידות תיכון אף פעם לא נגענו בהם.

שרהלה: אני חושבת שאין שום מסגרת כזאת שמשלבת כל כך הרבה מעלות, שלא ברורים מאליהם. וגם, פשוט כי לצוות אכפת ממך. את כמו בת יחידה שעוקבים אחר הקצב שלה, אחר ההתפתחות האישית והרוחנית יחד עם עצמאות ונתינת סמכות, וזה במקביל ללימודי חסידות מרוכזים ברמה גבוהה מאוד, שילוב של צוות נדיר ומיוחד מסוגו, וגשמיות מצויינת.

אני מאחלת לכל בת ללמוד בסמינר הזה!

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.