הכנות לפסח עם ילדים? זה אפשרי!

“שמחה רבה שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא”- אביב מביא איתו שמש נעימה, פריחה, צבעוניות, פרפרים שמתעופפים בשדות הפרחים, אך חלום זה במהרה מתנפץ אצל הרבה אימהות, כשהן נזכרות שעם האביב, חג הפסח קרב ובא…

לחץ, מתח, תחושת עומס, אלו רגשות שעולות סביב הכנות לפסח בהרבה בתים, כאשר רגשות אלו הולכות ומתחזקות כשהילדים יוצאים לחופשה. אז נשמעות לא מעט תלונות: “איך אספיק לנקות כשהם מסתובבים לי בין הרגליים”, “אני מנקה והם מלכלכים לי”, “אני ממש גמורה, מתי זה כבר יגמר”… ובמקום להנות מימי חופשת הפסח,  הרבה אימהות מוצאות את עצמן מתרוצצות ללא הפסקה ומשועבדות למטלות אינסופיות באווירה לוחצת ומעיקה לכל בני הבית.

האם יש מתכון איך לקבל את חג הפסח מוכנות וחזקות עם עמידה בהספק ניקיון הבית ויחד עם זאת לשמור על קשרים טובים עם ילדים ועל אווירה נעימה ונינוחה בבית?

ובכן הפתרון המרכזי הוא: סדר יום, תכנון לוח זמנים קבוע להורים ולילדים שישלב בין חובות ומטלות לבין מנוחה ופעילויות מהנות.

מדוע סדר יום ולוח זמנים כל כך חשוב לנו ולילדים שלנו בחופשת הפסח?

  1. ניצול זמן ומילויו בתוכן אמיתי

עלינו, ההורים מוטלת האחריות לא להשאיר את הילד במצב של זמן ריק וחוסר מעש, אלא לעורר אצלו את חשיבות הזמן, וניצולו כראוי, כמו: לקרוא, לשחק עם חבר, לפתור חידונים, לעזור בבית וכדומה. כמו שמערכת שעות בבית ספר ובגן הכרחית, גם סדר יום בבית לא פחות חשוב, וכך זה ימנע שיעמום המביא להתנהגויות מפריעות מיותרות כמו מריבות בין אחים או רצון לתשומת לב יתרה.

  1. מיקוד במטלות וסדר עדיפויות

תכנון סדר היום מראש מאפשר לכם ולילדכם להפעיל שיקול דעת באילו מטלות לבחור לאותו יום מתוך כלל ההכנות והנקיונות. יחד עם זאת, התכנון מראש מאפשר לקבוע דירוג במשימות היומיות. לדוגמא: כדאי קודם לאכול ארוחת בוקר על מנת שיהיה לנו כוח לנקות ולסדר, או כדאי ששטיפת הרצפה היסודית תהייה אחרי ניקיון המקרר. חשוב שהסדר יום יהיה ברור וכתוב מראש וכך זה ימנע בלבול, התלבטויות פנימיות ועגמת נפש. תופתעו לראות, שילדכם יקום  בבוקר עם יותר מוטיבציה ושמחה כשהוא יודע מה מצפה לו באותו יום.

  1. דחיית סיפוקים

סדר יום קבוע מראש מאפשר לילדכם לדחות את סיפוקיו ורצונותיו לזמן המתאים לכך, כלומר אחרי שימלא את חובותיו הוא יוכל להתפנות לפעילויות המהנות שלו. כך הילד יתחנך לאיפוק, סבלנות והתמדה. מחקרים הראו שדחיית סיפוקים בגיל הרך הינו המקור העיקרי להצלחה של הילד בעתידו בכל תחומי החיים: לימודים, זוגיות, עבודה וכו’ דוגמא לכך: חיים יצא לשחק עם חבר שלו בגינה לאחר שיסדר את חדרו או ינקה את המגירה שלו לפסח. אתם, ההורים, תרוויחו ילד עם משמעת עצמית גבוהה וגם כמובן תרוו נחת מהמאמץ והעזרה שילדכם מסוגל לעשות.

כך תארגנו סדר יום להכנות פסח קלות ורגועות

  • קבעו עוגנים- צרו מסגרת קבועה לסדר יום: שעת “גג” לקימת בוקר, תפילה, זמני ניקיון, שעות מנוחה (חובה!!), ארוחות, צפייה בסרט, פעילויות לימודיות, ויציאה לגינה או כל תחביב אחר. חשוב שהסדר יום יהיה ברור וחזותי לילדים. כתבו ביחד עם הילדים בדף גדול עם תמונות מוחשיות לכל שלב ותלו במקום בולט בבית.
  • חלוקת מטלות ותפקידים של כלל הניקיונות וההכנות לפסח- בשיח עם ילדכם, תחלקו מראש את מטלות הבית ביניכם, והכינו לכל אחד מבני הבית רשימה של תפקידים ברורים המותאמים ליכולתיו לכל תקופת ההכנות לחג. לדוגמא: משה החמוד (בן ה-6) אחראי : *לנקות מגירה שלו *לסדר מגירת כלי הכתיבה *למיין משחקים ולנקות אותם * לנקות את הלול של התינוקת וכדומה. ובכל ערב כל אחד יבחר מהרשימה הפרטית שלו אילו מטלות הוא יבצע בזמן המוקצב לניקיונות בסדר היום של מחר. הילדים וגם המבוגרים ירגישו נעים כשיראו שהרשימה שלהם הולכת ופוחתת. רצוי לתגמל את מי שסיים את כל המטלות ברשימתו במתנה שווה או בטיול כייפי וכדומה.
  • זכרו לשלב חוויות ופעילויות מהנות- ימי החופשה, הם הזדמנות טובה לרגעים של כיף והנאה וחבל שיהיו מוקדשים רק לניקיונות ועבודה. יציאה משותפת לפיצה או לפיקניק בחיק הטבע יכולה לשמש כתמריץ, “תדלוק” והגברת המוטיבציה להתמיד בעבודה. לא לשכוח כמובן לפרגן על המאמץ ולהכיר תודה. רחל ניקתה את המדף: “איזה כיף להיכנס לחדר שלך, ממש אור בעיניים”.

ולסיום, השנה הזאת סוף סוף תוכלו לעבור את ההכנות לפסח בשקט ובשלווה ולעמוד בהספק הניקיון מבלי להתקוטט עם ילדכם ולהשתעבד למיליון מטלות. באם תצרו מסגרת סדר יום קבועה לכם ולילדיכם שתכלול חלוקת תפקידים ברורה מראש, פעילויות מהנות, מנוחה וכמובן תפילה לבורא העולם שהיום יעבור לכם הכי מוצלח שיכול להיות.

חופשה נעימה ופסח כשר ו…..שמח!!


חיה גילר, מנחת הורים, בעלת תואר Be.d  בהוראת מתמטיקה וחינוך מיוחד, בוגרת י.נ.ר

לשאלות וייעוץ: 054-9404776

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.