הסוד של סמינר חיה מושקא | הרב נפתלי רוט בראיון מיוחד

“רבי אומר אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו”

רבות שואלות מהו הסוד הגדול של סמינר “חיה מושקא”? כיצד בשנים ספורות הוא הצליח למקם את עצמו כאחד המוסדות הנחשבים בקרב בנות חב”ד באה”ק?

במשנה זו בפרקי אבות טמון הסוד הגדול של סמינר “חיה מושקא”. סמינר שבשנים הספורות בהם הוא קיים עשה קפיצת דרך מרשימה והתעלה לפסגת המוסדות הקיימים במגזר החב”די.

סודו של הסמינר הוא ביין הישן והמשובח שיש בו, מנהל הסמינר, האיש שזכה לכינוי הרבי ‘בעל מרץ’ הרב נפתלי הכהן רוט. איש חינוך מוכר וידוע ממדרגה ראשונה שעומד כבר עשרות בשנים בראש ‘מרכז חינוכי חסידותי שע”י צעירי אגודת חב”ד’.

***

הרב רוט, כמה שנים אתה מלווה את הסמינר?

סמינר חיה מושקא מציין את השנה החמישית להקמתו. “זכיתי על ידי הגברת דניאלה גולן – יו”ר אור חיה – להיקרא לדגל על מנת להוביל קו חינוכי-חסידי ייחודי לסמינר.

אי אפשר לפספס את האהבה של התלמידות והבוגרות לסמינר, מהו סוד ההצלחה?

בהקמת הסמינר סומנה מטרת-על שכל תלמידה תחוש את האכפתיות של הצוות, ותדע שהגיעה למקום הנכון לה.

לצורך כך אנו מקפידים לקיים אספות צוות, הדנים במצבה של כל תלמידה. התלמידות חשות בכך ומחזירות אהבה והערכה לצוות.

יש כמה וכמה מוסדות חב”דים לבנות מה הייחודיות שלכם?

בטרם אשיב לשאלה זו, אני רוצה להקדים ולספר שמידי שנה פונים אלי הורים רבים על מנת לקבל ייעוץ וחוות דעת על הישיבה האידיאלית לבנם או על הסמינר הטוב ביותר עבור בתם המסיימת י”ב, ואני נוהג להשיב כי כל הישיבות והסמינרים שאני מכיר הם הכי טובים, אך תלוי למי.

ישנו סמינר שמתאים לבת אחת וסמינר שמתאים לבת אחרת. הכל תלוי במטרות שהסמינר הציב לעצמו לצד המטרות שהבת מציבה לעצמה.

וכמו שכבר אמרתי, מה שמייחד את הסמינר שלנו בנוסף למטרות המרכזיות: אוירה לימודית, אוירה חינוכית הכוללת השקעה בעיצוב אישיותן של התלמידות ואוירה חברתית חסידית, היא תשומת הלב והאכפתיות עם דגש על התקופה המיוחדת בהן נמצאות התלמידות בגיל הסמינר אותה הגדיר הרבי: “יקר מכל יקר”.

בנוסף, אנו מייחדים שיעורים מקצועיים וחסידיים שיהוו הכנה ראויה להקמת בית יהודי חסידי “בנין עדי עד”, בניית חיי זוגיות, וכמובן הכנה לתפקיד הכי אחראי – חינוך ילדיהן כשיברכן ה’ בזה.

לאיזה סוג בנות מיועד הסמינר?

הסמינר מיועד לבנות חסידיות ורציניות הנבחרות בקפידה. בתהליך הקבלה לסמינר אנו שמים דגש רב על איכות הבנות ורמתן הרוחנית ומשלבים לאורך כל מסלול הלימודים הווי חסידי, מבצעים, התוועדויות וכנסים, והכל באוירה התקשרותית לנחת רוח הרבי.

כל זאת קיים לצד שיעורי הקודש המתקיימים מידי יום במסגרת הסמינר. רמת הלימודים הינה מן הגבוהות ביותר, הודות לרבנים, מרצים ומשפיעים מן השורה הראשונה שעובדים בשיתוף פעולה יחד עם נשות חינוך מסורות המלוות את התלמידות.

השיעורים נמסרים על ידי רבנים ושלוחים וביניהם הרב דב הלפרין, הרב יוסף יצחק נוימן, הרב מנחם הלפרין ואנשי חינוך נוספים.

הסמינר שוכן כיום בבניין המיתולוגי בו פועל המרכז “אור חיה”, שם לומדות תלמידות שרובן התקרבו לאור חסידות חב”ד רק בשנים האחרונות. איך אתה רואה את השילוב בין התלמידות?

מרכז “אור חיה” הוא אימפריה שמפיצה אור יקרות. כל פינה במבנה המיוחד מנוצלת לשיעורים ולפעילויות. חדוות הלימוד ממלאת כל חלל כאן. כל אישה, נערה, תלמידה ומתקרבת – כולן מקבלות ולוקחות עמן אור לבית ולסביבה הקרובה והרחוקה.

אין ספק שכל אלו מוסיפים לאווירה החיובית, גם על תלמידות על הסמינר החסידי וגם על הצעירות שזכו להתקרב לאורו הגדול של הרבי ולומדות באור חיה.

יחד עם זאת, הקשר הוא הדדי ומשפחתי, מה שבונה כל תלמידה באשר היא, ומסייע לה להתאקלם באווירה חינוכית חסידית.

האם השילוב של מקצועות שאינם קשורים להוראה פוגעים בחינוך ובחסידישקייט של הבנות?

המצב בו בנות אנ”ש פונות ללימודי מקצועות אקדמיים אחרים מהוראה וחינוך, כמו ראיית חשבון וכיו”ב, הינה עובדה קיימת ההולכת וגדלה משנה לשנה.

מצב זה נובע מסיבות שונות והעיקרית שבהן היא, שאינן חשות שהן מתאימות לתחום. בנוסף לכך, תלמידות רבות שחפצות במקצוע החינוך וההוראה אינן מוצאות עבודה בתחום לאחר סיום הלימודים, מה שלא ברצונן לפנות ללימודים בתחום אחר שלדעתן יוכלו בעתיד להתפרנס מלימודיהן.

דווקא משום כך, התעוררו הורים ואנשי חינוך והחליטו להקים מסגרת חב”דית מתאימה שתאפשר לימודי מקצועות נוספים באווירה חסידית וחינוך לשליחות מתוך התקשרות לרבי.

כך קם סמינר ‘חיה מושקא’ ועם הרבה סייעתא דשמייא מצליח לשלב בין הדברים, ונותן מענה חב”די בלתי מתפשר לבנות חסידיות מהשורה הראשונה.

השאלה הקשה ביותר, הדעה הרווחת היא שהרבי רוצה שתלמידות ייתמחו בחינוך והוראה, אתם פתחתם סמינר למקצועות אחרים, מהיכן ההיתר?

נֵיתֵי סֵפֶר וְנֶחזֵי:

אגרות קודש חלק ט אגרת ב’תתצה

ב”ה

א’ אלול התשי”ד ברוקלין נ.י

שלום וברכה

במענה על מכתבו מי”ב מנ”א בו כותב שישנם הורים שפונים אליו בבקשה ללמד את בנותיהן מתמטיקה פיסיקה וכו’

הנה בודאי אופן לימודו הוא שאינו נוגע ח”ו בעניני די”ש ואדרבה וכידוע מאמר הרמב”ם שיכולים הם לשמש לרקחות ולטבחות, וכיון שאם הוא לא ילמד אותן יש מקום לחשש שילמדו אצל אחר ובסביבה אחרת ולימודו יהי’ באופן פרטי, הרי כדאי שישארו בסביבה המתאימה ויקבלו לימודים אלה באופן המתאים כי בטח ישתדל לנצל את השפעתו על הנ”ל לחזקן ביראת שמים והשי”ת יצליחו ואת זוגתו שיחיו בבריאות הנכונה ולבשר טובות בגשמיות וברוחניות

בברכת שנה טובה

 

ואין מה להוסיף על דברי קודשו.

 

מה המוטו שמלווה אותך באופן אישי כמנהל ומוביל הקו החינוכי בסמינר?

 הנביא ישעיהו אמר את המשפט המפורסם “ועמך כולם צדיקים”. למה הכוונה? והרי במציאות, לא כולם צדיקים.

התשובה לכך היא המוטו שלנו. לגלות בכל אחת ואחת את “הצדיק” שבתוכה, להקשיב לקול הפנימי שבה ולגלות את האני האמיתי.

ואכן, התוצאות מדברות בעד עצמן. ועל כך יעידו מאות תלמידות ובוגרות איכותיות וחסידיות של סמינר ‘חיה מושקא’, המשמשות כשליחות, כל אחת בתחומה והתעסקותה.

 

מילה לסיום?

בהזדמנות זו אני רוצה להודות באופן אישי לצוות החינוך המסור המוביל להצלחה הגדולה ובראשם המנהלת גברת תהילה מרזל, יחד עם המרצים והמורות כולם שלוחים ואנשי חינוך, שנבחרו בקפידה ומקרינים מאישיותם החינוכית על הסמינר כולו.

 

 

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.