הסופר פוד שמתחבא לכם בחצר (בריאות)

האופנה הבריאותית של שילוב מזונות עתירי נוטריינטים (סופר פודז- מזונות על) אקזוטיים בתזונה היומיומית, המיובאים מהקצה השני של הפלנטה לעיתים, גורמת לנו לפעמים לפספס את מה שנמצא בשפע בחצר האחורית שלנו.
כמו למשל החבר הזה – הוא מקומי, הוא מתאים לאקלים שלנו ולכן גם לגוף שלנו, ונמצא חינם ובשפע בכל הארץ: קבלו את תות העץ –  עוד סופר-פוד הישראלי
לא להתבלבל – זה לא תות שדה!

תות העץ ( הוא פרי נשיר הגדל על עץ התות. בארץ נפוצים בעיקר שלושה זנים עיקריים: התות השחור, התות הלבן, והתות הפקיסטני, אך קיים גם התות השאמי שנחשב טעים במיוחד וצבעו אדום עמוק. ישנם זנים ותת זנים רבים של תותי עץ.

תות העץ עשיר ביותר בשורה ארוכה של חומרי הזנה, אשר מיד יפורטו, אך בנוסף להיותו כל כך תורם מבחינה תזונתית, יש לעץ עוד שימושים כגון בית גידול לזחלי טוואי המשי (בלעדי עץ התות בעצם לא היה משי), הפקת נייר מעליו של זן מסוים של העץ, וכן העץ עצמו גם נתפש כעץ מומלץ לנטיעה בבניה ירוקה בכיוון דרום בשל היותו נשיר העומד עירום בחורף, וכך מאפשר בחורף חימום הבית על ידי שמש חורפית, ומייצר צל סמיך בקיץ לקירור המפנה הדרומי.

רבים אשר בחצרם צומח עץ תות נוטים להתייחס אליו כאל מטרד בשל התותים הרבים הנוחתים על האדמה או המרצפות של המרפסת ומלכלכים בצבעם העז, ומזמינים חרקים לחגוג בקרנבל הפירות המעוכים. אולי כעת אחרי הפסקה הבאה הם ישמחו שגדל להם סופר-פוד על העצים.
ערכיו התזונתיים המופלאים של תות העץ*
באמת קשה לשטוח את כל מה שידוע למדע כיום על סגולותיהם הרפואיות של רכיבי התות. נציין כאן כמה סגולות בולטות:

  • ערכים תזונתיים: הפרי הטרי עשיר בפחמימות, סיבים, ואף בחלבון באופן יחסי – תות העץ הוא אחד הגרגרים (berries) העשירים ביותר בחלבון. רמות הסיבים הגבוהות (בעיקר פקטין וליגנין) תומכות במערכת עיכול תקינה (הסיבים טובים לחיידקי המעיים).
  • ויטמינים ומינרלים: תות העץ עשיר בויטמינים ומינרלים. אלו המצויים ברמות השמעותיות ביותר הם ויטמין C, ברזל, ויטמין K1 (חשוב לקרישת דם ובריאות העצם), אשלגן (חשוב לפעילות הלב וכלי הדם), ויטמין E (נוגד חימצון חשוב)
  • נוגדי חימצון: תותי עץ מכילים שורה ארוכה של נוגדי חימצון ופיגמנטים חשובים:
    • אנתוציאנינים (Anthocyanins) – (הפיגמנטים הכחולים) משפחה של נוגדי חימצון אשר יכולים לעכב חימצון של כולסטרול מסוג LDL (“הרע”), ולהם השפעה מיטיבה נגד מחלות לב
    • חומצה כלורוגנית (Chlorogenic acid) – נוגד חימצון נפוץ בפירות רבים
    • רוטין (Rutin) – מעכב חימצון עוצמתי שיכול להגן מפני סרטן (המעי הגס, מחלות לב וסכרת
    • מיריצטין (Myricetin)– חומר שככל הנראה יש לו השפעה נגד סוגים מסוימים של סרטן

*חשוב לציין שערכי תות העץ משתנים מזן לזן, וכך גם יכול פרופיל נוגדי החימצון להשתנות. תותי עץ בשלים בעלי צבע עמוק וכהה מכילים עושר רב יותר של רכיבים מאשר אלו הבהירים או אלו שאינם בשלים.

תרומתם של תותי העץ לבריאות
מאחר שהעץ מגיע במקור מסין ואסיה, הוא נפוץ מאד בשימוש ברפואה הסינית לטיפול במחלות כגון: לחץ דם גבוה, מחלות נשיות, חיזוק הטחול והקיבה, שיפור העיכול, חיזוק השיער (שיפור צימוח ומניעת הלבנה), מניעת סרטנים שונים, ועוד מצבים בריאותיים רבים.

בראייה מערבית התות נמצא כ:

מסייע בהפחתת כולסטרול – מחקרים על בעלי חיים הראו ירידה בשומן עודף וברמות כולסטרול [1], וכן מחקרים הראו ירידה בהיווצרות שומן בכבד, כך שתות העץ מקושר גם לאפשרות של מניעת כבד שומני. [2]

שיפור הבקרה על רמות סוכר בדם – תותי העץ מכילים חומר מיוחד בשם DNJ (1-deoxynojirimycin) אשר מעכב אנזים במעי הקשור לפירוק סוכרים. לכן תות העץ נתפס כמסייע במניעת עלייה חדה של רמות הסוכר בדם לאחר ארוחה [3]. חשוב לציין שאין המדובר על סוכרתיים, עבור סוכרתיים יש להיזהר בשל תכולת סוכרים גבוהה בתות.

מניעת סרטן – במשך מאות שנים תות העץ היה נחשב תרופה לטיפול בסרטן בסין. מחקרים מודרניים מצביעים על כך שככל הנראה בשל תכולת נוגדי חימצון גבוהה במיוחד, מתאפשרת מניעה של נזק חימצוני, שהוא כאמור אחד מגורמי הרקע המשמעותיים להיווצרות סרטן [4][5]

איך אוכלים אותו?
הדרך המהנה (והמלכלכת ביותר) היא לקטוף אותו ישר מהעץ או לאסוף מהאדמה ולאכול טרי טרי.
אפשר גם להכין ממנו מיץ עשיר, ריבה (ראו מתכון בסוף), או להקפיא ולהכין ממנו גלידת פירות, להוסיף לשיק של הבוקר או לכרסם קפוא ביום חמים. אפשר גם לייבש (בשמש או במייבש מזון) ולאכול כחטיף.

חשוב – על אף כל המוזכר למעלה, חשוב לא לאכול מהתות כמות מופרזת, בשל היותו כה עשיר בחומרים רבים אשר בכמות גבוהה יהוו עומס על הגוף כגון חומצה טאנית אשר בכמויות גבוהות יכולה לעכב ספיגת מינרלים (כיאה לכל סופר פוד). במיוחד נכון הדבר לגבי ילדים קטנים.

איך מזהים עץ תות?
עליו של התות נראים בצורת לב, והסממן הבולט ביותר – הרצפה או המדרכה מתחתיו לרוב שחורה ודביקה. עטלפי פירות משתגעים עליו אז אולי אפשר להיעזר גם בהם לזיהוי. שימו לב –עונת הקטיף קצרה, הפירות מבשילים בסביבות חודש מאי. קטפו ושמרו במקפיא כדי להנות לאורך זמן.
זהו זה, מהיום מעריכים את תותי העץ קצת יותר.מתכון לריבת תותי עץ ללא סוכר:

  • 1 קילו תותי עץ
  • שתיים שלוש ליבות תפוחים (בשביל הפקטין הטבעי שבהן)
  • מעט מיץ לימון
  • תבלינים אפשריים: מקל וניל פתוח, מקל קינמון
  • תוספת אפשרית – קוביות תפוח קטנות

לבשל את כל הרכיבים על אש נמוכה בסיר סגור למשך שעה בערך. לקרר ולהוציא את ליבות התפוחים, ולטחון מעט עם בלנדר ידני כדי מעט לאחד את המרקם (לא חובה, רק אם רוצים). אפשר להשאיר את מקלות התבלינים או להוציא. עניין של טעם. להכניס לצנצנת מעוקרת ולשמור במקרר. אין מה לדאוג מתאריך התפוגה כי הריבה הזו תחוסל ברגע.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.