כך תהפכי את עונת ערב-פסח לעונה פשוטה וקלה

מאת נחמה גרייזמן ע”ה

חג הפסח והמקפיא

שלום לכן! שוב אני כאן עם עצות “כשרות לפסח” לאלו מכן שהן כמוני – משוגעות להקפאה. על פני שנים של הכנות-חג מדי פסח, וחיפוש דרכים יעילות ושיטות לחיסכון בזמן ובמרץ, גיליתי רעיונות אחדים שכדאי לשתף בהם את חברותיי מארגון נשי חב”ד העולמי.

באופן בסיסי, ישנן כמה דרכים שבהן המקפיא יכול להביא תועלת של ממש בעונת-לחץ זו של ערב פסח:

1) הקפיאי דברי מזון ממלאים ופשוטים שבועות אחדים לפני פסח כך שכאשר את עסוקה למעלה ראש בניקיון של ערב-פסח לא תצטרכי לבזבז זמן על בישול ושטיפת כלים. אם תשתמשי במקפיא (וגם במוח!) תוכלי להגיש לבני הבית ארוחות מזינות במינימום טרחה. מיותר להעיר שארוחות אלו יהיו זולות בהרבה מהחלופה המקובלת – שכל המשפחה תצא לאכול “בחוץ”.

2) ברגע שאת מתחילה לבשל לכבוד החג המתקרב הביאי בחשבון גם את ימי החג האחרונים וגם את השבת הראשונה שאחרי החג. ושוב, אם את מודעת להזדמנויות ולשיטות, את יכולה לבשל ולהקפיא מראש, בעת שאת מבשלת בין כה וכה. הדבר יקל את הלחץ מימי חול המועד, הלחוצים ממילא, מאחר שכמעט בכל בית, אורחים קופצים לביקור, והארוחות חייבות להיות מתוצרת-בית. כמו כן, אני מוצאת שקשה לי במיוחד להכין לשבת הראשונה שאחרי הפסח, עם כל הכביסה המצטברת, וארגון הבית מחדש שיהיה “כשר לחמץ”, בנוסף לעייפות גמורה, הרי זה רעיון טוב, שחלק (או רוב) הבישול של השבת הראשונה יהיה כבר מוכן להפשרה ולחימום. הרבה מאיתנו. בסוף החג, כבר סובלות מבישוליות-יתר אקוטית (מחלה הנגרמת מחשיפה רבה מדי לסירים, תנורי-בישול ומטבחים).

3) אם נתמזל מזלך ויש לך מקפיא נפרד (בנוסף לזה המחובר למקרר), תוכלי להתכונן לקראת פסח ביתר קלות. ראשית, נקי את המקפיא הנפרד מוקדם ככל האפשר, אחרי כן הכניסי לתוכו את כל התכולה של המקפיא השני. עתה משהתרוקן המקפיא המחובר למקרר, נקי אותו היטב לכבוד פסח (אינך חייבת לנקות גם את המקרר באותו יום). אטמי את המקפיא הנקי בנייר-דבק ושימי שלט על הדלת המודיע לכל בני הבית שהוא “מחוץ לתחום”. עתה את יכולה לערוך את ההזמנות של דגים ובשר לפסח, אפילו אם המטבח עדיין חמץ. זו הרגשה טובה לדעת שהמקפיא כבר נקי ומוכן לכל עת שתבחרי להכניס בו את קניותייך. את המקרר תוכלי לנקות ברגע שתהיי מוכנה להתחיל לבשל. נסי להשאיר לפחות 3 או 4 ימים לבישול, לפני פסח, שאם לא כן יקשה עלייך לבשל כמות עודפת. המקפיא הנפרד יישאר חמץ ויהיה חייב להימכר במכירת חמץ כשהוא אטום בנייר דבק לכל ימי החג. כך תחסכי את הלחץ של ההכרח להשתמש בכל המזון ה”חמצי” שנשאר במקפיא, לפני פסח. אם נשארו מצרכי מזון אחדים במקרר, שלא הסתפקת להשתמש בהם עד ניקוי המקרר לפסח, תוכלי להעבירם למקפיא ה”חמצי” ולהקפיאם עד אחרי פסח. את יכולה, אם את חרוצה (ובת-מזל), שיהיה לך “מזון אמיתי” במקפיא שאפשר לאכלו באותם ימים ראשונים אחרי פסח, לפני שהחיים חוזרים למסלולם הרגיל.

וביתר הרחבה:

 

להפוך את עונת ערב-פסח לעונה פשוטה וקלה

נסי להכין מראש (מוקדם ככל שתוכלי) מאכלים שאוכלים אותם יחד עם פיתה לחמניות או לחם (כגון כדורי בשר, דג מטוגן, סוגים שונים של קציצות וכו’). העיקרון הוא שהמזון חייב להיות לגמרי מבושל או מטוגן, ונזקק לחימום בלבד. אם יש לך מיקרוגל, את יכולה לחמם את המאכלים האלה בשקית פלסטיק. אם אין לך, את יכולה לחמם בתנור בכלים חד-פעמיים (שאת יכולה לעשות בהם שימוש חוזר על ידי שתצפי אותם בנייר אפייה או בנייר אלומיניום). הארוחה העיקרית יכולה להיות מאוד מזינה ומאוד פשוטה להכנה: הקציצות וכדו’ בתוך פיתה או לחמנייה או בין שתי פרוסות לחם. ירקות מקופסת שימורים, פרוסות של ירק טרי ופרי טרי ללפתן. אם אינך רוצה להגיש לחם לילדים קטנים קרוב לפסח, הגישי תפוחי אדמה או אטריות כתחליף. אמנם אטריות הן חמץ, אך מעלתן שאינן משאירות פירורים, ולכן יחסכו לך לא מעט “עצבים”. (אין צורך להזכיר שבשלב זה, מוטב שתשתמשי בצלחות וסכו”ם חד-פעמיים כדי להקל את העומס)

 

הקפאת ארוחות ל”אחרון של פסח” ולשבת הראשונה אחרי פסח

ניתן להכין מראש מאכלים רבים באופן חלקי או גמור, כדי להקל עלייך יותר מאוחר. אפשר לנקות את כל העופות בפעם אחת ולהקפיאם שוב בשקיות מסומנות, איזה מהן למרק ואיזה להכנה באופנים אחרים. מן הרגע שהעופות מוכנים לבישול – הבישול עצמו יהיה הרבה יותר מהר ביום עמוס. מרק עוף מצוין בהקפאה, לכן, אם את יכולה, הכיני הרבה מרק עוף לפני החג והקפיאי חלק ממנו לימים שלאחר מכן. עצה טובה: הקפיאי בתוך סיר. ברגע שהמרק הוקפא והתקשה הפכי אותו לתוך שקית פלסטיק נקיה, ואז כאשר הוא משתחרר ונופל לתוך השקית, קשרי את השקית היטב והחזירי מיד אל המקפיא. באופן כזה תוכלי להכניסה ללא קושי לסיר של חמץ להפשרה, אחרי פסח. (כמובן שתצטרכי להחליט באיזה סיר תשתמשי – בחרי בכזה שאינו יותר צר מן הסיר שבו הוקפא המרק!) כמו כן, לא תצטרכי לבזבז סיר כשר לפסח על המרק הזה, ולא תצטרכי לחשוש בעת העברת המרק עם חלוף הפסח.

גם דגים ממולאים ניתן להכין לפני פסח מתוך מחשבה על “אחרי פסח”. את יכולה לבחור אם לבשל את כל הדגים ואז להקפיא מספר מספיק של כדורים לשבת הראשונה של חמץ, או להכין עיסה גדולה ולחלקה לחלקים – אחד, לבישול מיידי לימים הראשונים, ואת היתר להקפיא בחלקים עטופים בפלסטיק או בכדורים. בערב “אחרון של פסח” ובערב השבת הראשונה של חמץ, כל שישאר לך לעשות הוא, להכין ציר דגים ולזרוק את הכדורים המוקפאים או את החלקים העטופים. הדבר כל כך הרבה יותר קל מאשר להתחיל את הכנת העיסה מההתחלה.

קציצות בשר – אפשר להכין קציצות מצויינות מבשר טחון או מהודו טחון, אפילו בלי קמח מצה. עלייך לנקז את הנוזלים מן הבשר והבצל, להוסיף ירקות טחונים, ביצים יכולות לעזור אף הן, וקמח תפוח-אדמה, אם את רוצה. קציצות אלו נהדרות לטיולים של חול-המועד, וכן לארוחות בבית. אני מכינה עיסה גדולה בבת-אחת לפני התחלת הפסח, מטגנת חלק לשימוש בחג – לשם גיוון ומנוחה מן העוף – ומקפיאה את השאר, בצורת גלילים עם פלסטיק בין השכבות, או כעיסה מוכנה הזקוקה רק להפשרה ולבישול ככדורי בשר או כקציצות מטוגנות.

תוספות למנה העיקרית – הרבה תוספות כאלה ניתן להקפיא בהצלחה ל”אחרון של פסח” או לשבת שאחרי פסח. הנה כמה הצעות – מאכלי חצילים מבושלים, מאכלי קישואים מבושלים, “צימעס”, רסק תפוחים, סלטים של סלק מבושל ו”בורשט”, ואלה רק מעט. פשטידת תפוחי-אדמה איננה מוצלחת בהקפאה וכן גם סלטים של תפוחי אדמה מבושלים.

בלי ספק יש ביניכן עקרות-בית שהספיקו לעשות יותר פסחים ממני, ויש באמתחתן רעיונות לחיסכון בזמן ומאמץ. אנא שתפו אותנו – הדור הצעיר – בעצותיכן ורעיונותיכן. זו תהיה “אהבת-ישראל”!

בתיאבון, פסח כשר וקל לכולכן!

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.