מסרים נמסרים למתמסרים | מירי שניאורסון בטור לפרשת בלק

 

״מסרים נמסרים למתמסרים״ כך פתח הרב דודו לידר, שליח הרבי במלבורן שבאוסטרליה, את מפגש הזום למתגברות (אלמנות מתבגרות חב”דיות). ״לא אני טבעתי את המשפט הגאוני חסידי הזה״ שיתף אותנו הרב דודו בסיפורי מטיילים שמגיעים אליו והופכים חלק אינטגרלי מהקהילה ממש. “את הרעיון הזה הגה כאן צעיר ישראלי נמרץ, שהיה צריך להרחיק ימים ויבשות מארץ ישראל מקום הולדתו כדי לגלות את אש התורה שבו”.

״לפני עידן הקורונה חגגנו בת מצווה לבת שלנו בבית חב”ד. השולחנות נערכו בהידור ובחן, בנות הכיתה וחברות הוזמנו והמקום צוחצח כראוי לבת מלך. מעל הפודיום שעליו כלת השמחה הייתה צריכה לדבר יש חלונות גדולים בזכוכית חלבית. כשיצאנו מהרכב ראינו לתדהמתנו גרפיטי עם האותיות dog על החלון הגדול. כנראה איזה שיכורניק חמד לו לצון והטביע את חותמו על האירוע. מזועזעים ירדנו לאולם, מחפשים מוצא כיצד לנקות את המפגע, אלא שאחד המטיילים, שהמסרים הגאולתיים של הרבי נטבעו בו עמוק, הצביע על הכיתוב מהצד הפנימי של החלון ואמר “תראו מה כתוב פה. הפלא ופלא ה-dog הפך ל-god”.

חודש תמוז ביהדות היה תמיד חודש שלילי שבו נשים מבכות את התמוז אבל הרבי הריי״צ, שבשבת נחגוג את יום הולדתו ויום גאולתו, מכין אותנו לגאולה ומטעים אותנו מתורה חדשה. הוא הפך את תמוז מחודש בעייתי לחודש גאולתי. ה-dog יכול להפוך ל-god שמגלה אלוקות.

לפרשתנו שם תמוה. בלק הוא שם של גוי רשע שמחפש לקלל, להתחכם ולמצוא דרך לפגוע ולנצח את עם ישראל. כיצד הפרשה נושאת את שמו?

משום שיש פעמים שהטוב מגיע ישר לעולם, בנועם ובקלות, ויש דברים שצריכים להגיע בדרך הפוכה, פתלתלה וקלוקלת – אבל בסופה יהיו ברכות ושפע של טוב לעם ישראל.

פרשת בלק מלמדת אותנו שאין לנו שליטה על הקושי שסביבנו, על מה שיורד לעולם בהיפוך אבל מביא בסופו של דבר לטוב הכי נעלה כשהוא מתגלה.

כשבלעם, הנביא שנשכר על ידי בלק לקלל את עם ישראל, רואה את עם ישראל מתנהג בצניעות ושומר על פתחי הבתים – הכול מתהפך לו והקללות שתכנן הופכות לברכות מעטירות.

הפעם הראשונה שבה מופיע משיח בתורה היא דווקא בקללת בלעם. כשבלעם אומר ״דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל״ הוא מתכוון להתגלות מלך המשיח המכונה ׳כוכב׳ ו׳שבט׳. כן, כך בדיוק תגיע בשורת הגאולה! כל קללה שמגיעה לחיינו או צער וכאב על אובדן וחורבן – הופכים לברכת הגאולה ולשמחה גדולה בבניין בית המקדש.

אז מה עושים?

לומדים תורה, לומדים עניני משיח וגאולה. כוח התורה הוא למעלה מהעולם. יש בכוחה של התורה לשנות את האדם והעולם. התורה תוציא אותנו מהגלות המדומה ונתחיל להרגיש סוף-סוף את האמונה, נזכה לראות ולחוש שאנו נמצאים בתקופה כל כך מיוחדת ונתחיל להתנהג בהתאם.

הכותבת: מירי שניאורסון-מנטורית ברוח יהודית, נשיאת נפלאו”ת.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.