ראש השנה לאילנות: תודעה של צמיחה | רויטל מרקוספלד

השבוע אנו מציינים את חמישה עשר בשבט – ראש השנה לאילנות.
מדהים לגלות עד כמה נתנה התורה מידה רבה של חשיבות אפילו לצומח, בפרט העץ. במה זכה העץ לחג משלו? מהי משמעות הפסוק “…כי האדם עץ השדה..”, ומה אפשר ללמוד מהאילן לחיינו?
אדם נמשל לעץ. כמו העץ המניב פירות, כך האדם ממשיך את המין האנושי דרך ילדיו. האילן הינו סמל החסד. חישבו כמה אנרגיה משקיע העץ עמ”נ להוציא פירות שהם כלל לא לטובתו. באותה צורה אנו,בני אנוש, אמורים להעניק חסד עבור אחרים ללא כל תמורה.
לא רק חסד מלמד אותנו אותו יצור מעולם הצומח. הכל מתחיל מזרע שנרקב באדמה, גודל לשתיל קטן, ומתפתח לעץ גדול ומרשים שאף יכול להפיק מאכל ערב לחך.
איזה מסע ארוך עובר עד אשר אנו זוכים לראות את העץ במלוא הדרו. חורף, קיץ, סתיו ואביב. שנה ועוד שנה חולפות להן, והעץ העיקש ממשיך בדרכו. בצורת או סופת רעמים, שמש לוהטת או רוח חזקה לא יעצרו אותו בדרך לצמרת מלבלבת. בסתיו נושרים העלים, אבל העץ יודע כי באביב הוא יחזור ובגדול במלוא תפארתו, ונוכל להתענג בצילו, ציפורים ישובו לקנן על ענפיו, ויהיו כאלה שיזכו לעשות חסד עם הברואים בעזרת פירות אילן.
חיינו הם מסע ארוך ארוך. הם מלאים באתגרים לא פשוטים, בדרך ניתקל בכמה מכשולים מתישים, אך גם אנו מניבים לא מעט פירות הצלחה. כשהפירות האלה מגיעים, אנו חשים כמה ערבים הם לחך. איזה תענוג זה להשכיל, להביט לאחור על הדרך שעברנו עד לצמרת. כמו העץ ששואב את כוחות מהאדמה עמ”נ לגדול ולהמשיך להתפתח, קחו כוחות מין המסע המפרך, אך מחשל אל עבר היעד הבא, וגם אם תגיעה רוח חזקה, אל תשברו, התכופפו מעט, וחיזרו למצב מאוזן. ברגעים קשים יזכרו שוב באותו יצור מהצומח שהתחיל מזרע רקוב, דרך שתיל קטן, ועד לצמרת פורחת עם ציפורים ששרות להנאתן, וילד קטן שנהנה מצל נעים ופרי רענן.
ט”ו שבט שמח
רויטל מרקוספלד מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה
054-4562647

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.