שו”ת חינוך: האם יש עניין לתלות את תעודת אות בספר התורה?

?שאלה: לגבי התעודה של אות בספר תורה לילדי ישראל, האם יש ענין לתלות את התעודה

תשובה: כשהחל מבצע ‘אות בספר תורה’ התייחס הרבי לחשיבות התעודה, כדלקמן:

“..כדי להדגיש יותר את חשיבות הדבר אצל ילדי ישראל – מן הראוי שכל אחד ואחת מהילדים שקונים אות בספר תורה, יקבל אישור למזכרת נצח, שנכתבה אות לזכותו בספר התורה של ילדי ישראל..”

“..ומובן וגם פשוט שבשעה שהילד והילדה יקבלו אישור זה (שיודפס באופן נאה ובטוב טעם וכו’), יהיה זה אצלם דבר יקר וחשוב. וכשיראו אישור זה ויתפארו בו בפני חבריהם – הרי זה גופא יעורר את חבריהם לקנות אות בהספר תורה..”

כלומר, מטרת התעודה, לתת חשיבות מיוחדת לקניית האות, באופן שהילד *יתפאר* בתעודה שקיבל. זה יגרום שעוד ילדים ירצו לקנות אות בספר תורה.

בנוגע לתליית התעודה; בז’ תמוז תשמ”א קיבל הרה”ח אפרים וולף ז”ל שורה של הוראות מהרבי (שנמסרו לו בטלפון ע”י המזכיר – הרב חודקוב ז”ל) בקשר להכנת התעודות עבור הילדים. אחת מההוראות היתה – שהתעודה צריכה להיעשות באופן יפה, כדי שהילדים יוכלו לתלות אותה על הקיר והילד יוכל להתפאר בתעודה לפני חבריו, בבחינת ‘זה א-לי ואנווהו’.

הוראה נוספת נמסרה מספר ימים לאחר מכן: אין להכין את התעודות בפורמט גדול מדי, אלא בפורמט ממוצע, כדי שהילד יוכל להכניס את התעודה למסגרת וכדומה.

לסיכום:

א] בהחלט יש ענין לתלות את התעודה על הקיר, כדי שהילד יתהדר בזה וכך ישפיע גם על חביריו לקנות אות בספר תורה.

ב] בנוגע לתינוק, אף שאין בגיל זה את המושג של “להשפיע על חביריו”, אמנם יש ענין גדול שהתינוק יהיה מוקף (לידו או בסמיכות אליו – על הקיר וכד’) בעניינים של קדושה. התעודה המדוברת מלאה בתכנים של קדושה (כידוע הוראות הרבי בפרטי פרטים באופן הדפסת התעודה), ובוודאי שהיא משפיעה על התינוק אור וקדושה.



מקורות: אור לי”ב ניסן ה’תשמ”א. י”ט כסלו ה’תשמ”ז

תוכן והגהה: הרב נתניאל זיס – מרצה, ועוסק בחקר החינוך על טהרת הקודש.

עריכה: מכון ליב”ה.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.