האשה היהודיה, שלושה צעדים מאחור?

סוזן הנדלמן, היא פרוספור לספרות אנגלית וראש המחלקה לאנגלית באוניברסיטת בר־אילן. בשנת תשל”ז (1977) הגיעה פרופ’ הנדלמן ללמוד בשכונת קראון־הייטס, תוך־כדי עריכת התואר שלה בשפה האנגלית.

במהלך עבודתה כתבה מאמר בנושא של ‘הפמיניזם ביהדות’, תחת הכותרת: ‘האשה היהודיה, שלושה צעדים מאחור?’; ושלחה אותו לעורכת של הרבעון ‘די אידישע היים’ (הבית היהודי) – ביטאון שיוצא לאור על ידי ‘נשי ובנות חב”ד’ בשפת האידיש והאנגלית.

לאחר כמה שבועות הופתעה לקבל מענה מהרבי, בו הוא כותב שנהנה לקרוא את המאמר שלה; היא הייתה מופתעת מאד – ‘כיצד הרבי ידע שכתבתי מאמר כזה ומתי היה לו זמן לקראו?’.

לאחר בירור אצל עורכת העיתון, התברר ששהרבי מעניק יחס מיוחד ויוצא־דופן לנשים ולעבודתם – לכן, לפני הדפסת כל עיתון, כל המאמרים נשלחים אל הרבי להגהה.

לאחר זמן־מה, קיבלה פרופ’ הנדלמן את כתב־היד של עריכתו של הרבי; והיא הייתה ‘המומה!’ – ‘כיצד הרבי, ערך את האנגלית שלי – זיהה את השגיאות, הוסיף מרכאות, שינה מילים, הוריד מילים מיותרות. והכל, בסגנון העריכה של עורכים מקצועיים; כמו פרופסור לאנגלית, בתוספת מושגים פילוסופיים – הרי אני בעצמי פרופסור שמלמדת אנגלית לסטודנטים’.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.