לא במרכז, כן במקום הראשון

דברים קורים מתי שהם אמורים לקרותאין טעם לדחוף אותם בכוחהקבה הוא זה שמנהל את הענייניםאנחנו רק עושים את ההשתדלות ■ מדוע אנו קוראים את פרשת והיה אם שמוע מידי בוקר ומידי ערב?

סיפרה לי בעלת סטודיו לפאות עסוקה ומפורסמת בתחומה. “לפני שנה יצאנו בעלי ואני לארוחת ערב בבית הקפה בשכונתנובשולחן הסמוך לידינו ישבו שני זוגותהבעלים היו כנראה אחיםוהנשים היו מטופחות ויפות עם פאות בהירות ומושקעותאמרתי לבעלי כאלה לקוחות בדיוק אני רוצהכאלה שמשקיעות בפאותכאלה שמתחדשות לפחות פעם בשנהכאלה שמבינות וכאלה שיכולות גם לספר לחברותיהן הלאה.

יצאתי מהארוחה ושכחתי אודות הפרזנטוריות שרקמתי לעצמי בראשלפני שבוע בלבד התקשרה אישה מבולבלת למדיהתנצלה שהיא מאחרתוביקשה לבוא לראות פאותלמען הדיוק היא איחרה קצת הרבהאבל הנה השורה התחתונההיא השאירה דמי קדימה לפאה חדשה והבטיחה לסחוב גם את גיסתהברור לך שכאשר גיסתה נכנסה לסטודיו מיד זיהיתי אותה כפרזנטורית שלי מבית הקפה לפני שנה“…

דברים קורים בדיוק בזמן שהם צריכים לקרותלפעמים אנחנו רוצים משהו ודוחפים בכל כוחנו להשיגוולא מבינים מדוע כלום לא זז.

לעיתיםרק לאחר זמןנופל לנו האסימון. “לַכֹּל זְמָןוְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם” אמר החכם מכל אדםבסופו של דבר ה‘ נותן לנו כל מה שאנחנו צריכים אבל לאו דווקא מה שאנחנו רוציםהרי הוא יודע הכי טוב מה טוב בשבילינו.

לשים את עצמי במרכז זו כפירה של ממש ולא בכדי אומר הקבה על בעלי גאווה אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת“. לשים את עצמי במקום הראשון זו עבודת ה‘. אני צריכה להיות הראשונה להתנדבראשונה לעשות טוב לאחריםראשונה לאהבת ה‘ ויראתוראשונה ללימוד תורה וחסידות.

נשים מכירות זאת היטבכמה פעמים בחיים אנחנו נדרשות להניח את האגו בצד ולתת למשפחה ולביתכמה פעמים אנחנו מחליטות לגמור את הכיור במקום לשבת רגל על רגל עם ספר ביד.

אך לעיתים יש לנו דילמה אחרתהאם לשים סיר מרק על הגז או להתפללמה קודם למההתשובה ברורהאת ההחלטה יש לקבל לפי מה שיוצא ממנהאם הנחת סיר המרק מקדמת אותנו בעבודת ה‘, היא קודמת לאמירת התהיליםכי היא המשימה שלנו ואם אפשר להתפלל לפני המרקאז כנראה שזה מה שישים אותנו במקום הראשון ויקדם אותנו לעשות את רצונו יתברך.

שני פירושים למילה עקב“. רשי מפרש שהמילה עקב מתייחסת למצוות שאדם דש בעקביו – מצוות קלותבחסידות מבואר שהמילה עקב רומזת לעקבתא דמשיחאשאז בוודאי תשמעון“, מכיוון שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן“.

בין שני הפירושים עובר קו מחברכאשר בני ישראל מקפידים גם בקיומן של מצוות קלות“, הם מוכיחים שהם מתבטלים לחלוטין לקבה ובמילא ראויים לגאולה.

בכללכאשר אדם מקיים את המצוות להנאתו האישיתיש מקום לזלזל במצוות קלות“, הן לא שוות את ההשקעה… אבל כאשר אדם מקיים מצוות מתוך קבלת עול משום שכך ציווה הקבההוא אינו יכול לחלק בין מצוות קלות לחמורותכולן מפי הגבורה ניתנו ודווקא בעקבתא דמשיחאבזמן של חושך כפול ומכופליש לקיים את המצוות מתוך קבלת עול פשוטהבלי שאלותבלי העדפותכך שהאני” יתבטל לחלוטין ואזאחרי שתשמעון“, בא חלקו השני של הפסוק – ושמר ה‘ אלקיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך“.

השבת יחול יום ההילולא של הגאון החסידהרהק רבי לוייצחק עהאביו של כק אדמוררלויצ אומר על הפסוק וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ… דְּגָנְךָ וְתִירשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ” שבמילים דגנך ותירושך ויצהרך” מרומזים שלושת הגאולות של פסחפורים וחנוכה.

דגנך מרמז על חג הפסח משום שכל גלות מצרים החלה למעשה עם חלומו של יוסף הצדיק – והנה אנחנו מאלמים אלומות” של תבואה כמובןשל דגןומה מוריד את בני יעקב למצריםהדגן כמובןהם יורדים לשבור בר במצריםומה קורה כאשר בני ישראל יוצאים את מצריםמה הם צוררים בבגדיהם?

משארותם צרורות בשמלותם“. פעם נוספת יש לנו עסק עם דגןבמילא המילה הזו בפסוק מסמלת את הגאולה ממצרים אותה אנו מציינים בפסח.

תירוש הוא ייןשקשור קשר הדוק בפוריםהנס נעשה במשתה הייןגם ושתי נטרדה במשתה היין וגם המן… ואל תשכחו שאנו מצווים לשתות בפורים עד דלא ידע וכו‘. תירושך מסמלת את נס ההצלה ואת גאולת עם ישראל בימי מרדכי ואסתר אותה אנו מציינים בפורים.

ואילו יצהרך” מתייחס לשמן ומה קשור לנס החנוכה יותר מהשמןהרי אנחנו לא חוגגים שמונה ימים בשל הניצחון הצבאילשם כך יכולנו לחגוג יום אחד בלבדאנו חוגגים שמונה ימים לזכר הנס בו הספיק השמן הטהור לשמונה ימיםהמילה יצהרך מסמלת את נס פך השמן אותו אנו מציינים בחנוכה.

ולסיוםבפרשת השבוע מופיעה פרשת והיה אם שמוע” אותה אנו קוראים פעמיים ביוםבשחרית ובערביתמה יש בה בפרשה הזושכר ועונשאם שמוע תשמעאו אז ונתתי מטר… ואכלת ושבעת“. ואם לא חואז ועצר את השמיים ולא יהיה מטר…”.

מדוע אנו נזקקים לפרשה הזו כאשר פרשת ואהבת” שמופיעה בפרשה הקודמתמצווה על אהבת ה‘ מבלי להבטיח גשם ואוכלמבלי לאיים בעונשהרי אם רצון ה‘ הוא שנזכור בוקר וערב את חובתנו לאהבתו ולקיום מצוותיולא די בפרשה הראשונה – הרוחנית – שאינה כוללת הטבות חומריות בתמורה לאהבת ה‘?

לו היה הקבה רוצה שנתנתק לגמרי מענייני העולם הזה ונשכח את הצרכים הצרים והאנוכיים שלנולא היינו נדרשים לומר בבוקר ובערב את פרשת והיה אם שמוע“. אלא שה‘ רוצה שלמרות הצרכים האנוכיים שלנונישאר בעולם הזה ונפעל בו גילוי שכינהלאה‘ לא רוצה שנהפוך למלאכיםאלא לאנשים טובים יותר וראויים להשפעתו גם בגשמיות.

מזכירה לעצמי להתאזר בסבלנות ולזכור שהכל מאיתו ית‘.

הכותבת היא בעלת הבחירה שלי“, מנחת אירועיםמרצה ושדרנית רדיו

Mirisch1@gmail.com

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.