לחנך עם הזמן – בא | הרב מנחם הלפרין

גם אם זכינו בילד צייתן בטבעו, שעושה את המוטל עליו ומציית לכל מה שנדרש ממנו. לא נסתפק בעשיה זו, שהיא חיצונית ולא נובעת מתוך הכרה פנימית. התוצאה אמנם יפה ומספקת נחת אך היא לא מבטאת את הרצון והמהות האמיתיים של הילד – שרק הם יעמדו לו בעת מבחן.

גם אם זכינו בילד צייתן בטבעו, שעושה את המוטל עליו ומציית לכל מה שנדרש ממנו. לא נסתפק בעשיה זו, שהיא חיצונית ולא נובעת מתוך הכרה פנימית. התוצאה  אמנם יפה ומספקת נחת אך היא לא מבטאת את הרצון והמהות האמיתיים של הילד – שרק הם יעמדו לו בעת מבחן.

בדיוק כפי שנוהגים עם ילד שצריך לחזקו ולשנות את התנהגותו, כך גם צריך להנחות את הילד  בעל ‘קבלת העול’, לפעולות שיחדירו בו את ערך ומשמעות התורה, התפילה, המצוות והמעשים הטובים, כדי שקבלת העול של הילד תהיה פנימית ותבטא את הרצון האמיתי שלו ותתן לו את החוסן לעמוד באתגרי החיים.

כשמצווה הקב”ה את משה על ההכנות ליציאה ממצרים, אומרת התורה “והיה לכם למשמרת” – מביא על כך רש”י את דברי רז”ל “והנה עתך עת דודים, הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצות להתעסק בהם כדי שיגאלו כו’ ונתן להם שתי מצוות כו'”.

לכאורה, כיוון שצריך הקב”ה לגואלם, מחמת השבוע שנשבע לאברהם, מדוע הם עדיין היו צריכים שיהיו בידם מצוות ‘כדי שיגאלו’.

אלא, שלולי המצוות שהם עשו בעצמם, אמנם הקב”ה היה גואלם כפי שנשבע לאברהם, אבל הגלות לא הייתה יוצאת מהם.

כדי שילד יפנים ערכים ויהפוך אותם להיות ‘מורי הדרך’ שלו ולא רק כמעשים חיצוניים שלימדו אותו לעשות. הוא צריך, ראשית, להבין את המשמעות שלהם. אבל מעבר לזה, עליו לעשות זאת על רקע החיים הפרטיים שלו, ולא כחלק מנהלי בית הספר או בית הכנסת וכדומה.

לדוגמה: עבודת חקר של הילד על ‘אהבת ישראל’ כגון: מציאת מקורות לחשיבותו או סיפורים שעוסקים בעניין, יש לה אמנם ערך לימודי מידעי, אך הערך חינוכי שלה נמוך, היא לא בהכרח תביא לידי ביטוי את המשמעות הערכית של אהבת ישראל והיא בטח לא יוצרת חיבור של הערך לחיי היום יום הפרטיים של הילד.

אבל אם נבקש מהילד לתאר לנו איך הוא מרגיש כאשר מתנהגים אליו באופן שמבטא אהבת ישראל ולהפך, או נבקש ממנו לתאר איך לדעתו הרגיש חברו כשהוא התנהג אליו באופן של אהבת ישראל או להיפך. או  אם נבקש ממנו למנות את המקרים שהוא מצפה שיתנהגו עימו או עם אחרים באהבת ישראל ויושיטו לו עזרה, הארת פנים או יגלו כלפיו הבנה. אז, הוא גם יבין ויחוש בעצמו את המשמעות של ‘אהבת ישראל’ וגם יוכל להיווכח במשמעות וביישום של הערך גם בחייו הפרטיים ולא רק כ’חובת ציות לנהלים’.

דוגמה נוספת בערך ‘תפילה’, נבקש מהילד לחשוב במה התפילה יכולה להועיל לו? או לדמיין שהייתה לו פגישה עם אדם חשוב מאד איך הוא היה מתנהג בה? למה חשוב לו שהפגישה תצליח? איך לדעתו יגיב האיש החשוב אם הילד יזלזל בפגישה וכדומה. הילד יידרש להבין את המשמעות הפנימית של התפילה ולקשר זאת עם מציאות החיים שלו.

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.