שו”ת חינוך: האם ניתן לבקר עם ילדים בגן חיות?

 

שאלה: האם טומאת הבעלי חיים טמאים חלה גם על בעלי חיים אמיתיים? והאם ניתן לבקר בגן חיות?

תשובה:  אין כל הבדל בין ציורים לבעלי חיים אמיתיים. הרבי מביא מהמקורות, שגם כאשר רואים פיל או קוף, שאז צריך לברך “ברוך..משנה הבריות”, יש לראות אותם בדרך ארעי.. כלומר, לא להסתכל עליהם בעיון.

עם זאת חשוב להבהיר, שבמצבים מסויימים, לא זו בלבד שאין בעיה להראות בעלי חיים טמאים, אלא אדרבה, יש ענין בזה. והם:

1] כאשר מספרים לילדים סיפורי תורה, סיפורי צדיקים, סיפורי חסידים, ויש בסיפור קשר לבעלי חיים טמאים ואנו מעוניינים להמחיש לילדים את הסיפור כדי שיבינו יותר טוב.

2] כאשר מלמדים את הילדים הלכות שונות בתורה הקשורות ישירות לבעלי חיים טמאים. כמו, האיסור לאכול שפן. כדי שהילדים יבינו מה זה שפן, נראה להם ציור או תמונה.

3] כאשר רוצים להחדיר בילדים אהבת ה’ ויראת ה’, על ידי התבוננות בגדולת הבורא, נראה לילדים את  הבריאה שברא לנו השם, כמו חיות, בהמות, ציפורים וכד’ בגן חיות. אמנם, מדובר על ילדים שהגיעו לכלל הבנה ויכולים להבין מושגים של ‘בריאה’, כמו; ‘השם ברא את העולם’ ‘כמה השם גדול’ וכדומה. בדרך כלל, זה מתחיל בגיל שלוש.

כאשר ילד רואה את אותו בעל חי, וזה מוסיף לו הבנה בסימני הטהרה, בסיפורי צדיקים, בהתפעלות מגדולתו של השם, הרי כאן למעשה, הבעל חי מסייע לילד ללמוד תורה ולהכיר בגדולתו של השם, ולכן הראיה וההסתכלות כלל לא מזיקה לו.

מקורות: כ’ מרחשוון ה’תשד”מ ובהנסמן בהערות שם.

 


תוכן והגהה: הרב נתניאל זיס – מרצה, ועוסק בחקר החינוך על טהרת הקודש.

עריכה: מכון ליב”ה.


 

כתבי תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם ולא תועבר לצד ג׳.